Selasa, Disember 21, 2010

andai Al-Quran bisa berbicara...



andai Al-Quran bisa berbicara, ia akan berkata :


"waktu kau masih kanak-kanak, kau bagai teman sejatiku, dengan wudhu kau menyentuhku, dalam keadaan suci kau memegangku, kau baca dengan lirih dan keras...sekarang kau telah dewasa, nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku, apakah aku bacaan usang? yang tinggal sejarah? sekarang kau simpan aku dengan rapi, kau biarkan aku sendiri. aku menjadi kusam dalam almari. berlapis debu..............."


"lihatlah aku..dihias pula sebegini rupa..adakah aku ingin seperti ini?"



"atau cantik seperti ini?"


"guna ku bukan pada hiasan..bukan pada hantaran..untuk apa dihias cantik andai kini aku dibiarkan usang?"

"wahai umat Islam...hanya satu yang ku pinta...ku mohon peganglah aku lagi...bawalah aku bersama hati mu..hayatilah sepenuhnya apa yang terkandung dalamku...bacalah aku setiap hari..."

"kerana aku akan menjadi penerang dalam kuburmu nanti...."

 
p/s : marilah kita beramal soleh dan berpesan2 (pada jalan Allah) agar terhindar dari golongan orang2 yang rugi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan